2. Adios Del Mar!

6 mei 2018 - San Diego, California, Verenigde Staten

Ola! Dit verhaal geeft een idee van de rest van mijn verblijf bij mijn gastouders, Tom en Cathy, in Del Mar en tevens een idee van mijn eerste dagen in Pacific Beach in San Diego. Voor beeldmateriaal: kijk vooral even hier. Wil je een mailtje als ik op deze website een nieuw vehaal plaats: meld je dan vooral aan voor de mailinglist.

Zondag 29 april begon voor mij heel bijzonder (als atheïst) met een bezoek aan de kerk met Cathy. Tom en Cathy stellen hun huis vaker open voor studenten of andere geallieerden aan de universiteit op basis van hun christelijke opvattingen. Zo is de organisatie rondom de gastgezinnen is geregeld via hun kerk, evenals vele andere activiteiten en goede doelen. De kerk is heel groot (er is zelfs tweede verdieping in de grote zaal!), toegankelijk voor jong en oud, drukbezocht en de liederen zijn karaoke proof: achter het drumstel en het koor zijn grote beeldschermen met te zingen tekst zijn aanwezig. Een saaie preek hoef ik niet te verwachten, de pastoor/prediker (ik weet nooit zo goed hoe deze mensen heten) haalt voorbeelden uit de geschiedenis erbij en krijgt de zaal meermaals aan het lachen. Na afloop krijg ik zelfs van hem een hand en een “nice to meet you”, naast de vele handen van anderen aan wie ik ben voorgesteld. Na de dienst staat buiten koffie, thee en zeer smakelijke mini-donuts op ons te wachten en zijn er ook nog andere activiteiten te doen (een lezing over hoe je je eigen fruitbomen kunt verzorgen), maar nemen Cathy en ik niet deel aan: we gaan een wandeling door een canyon doen met de hond. Na de wandeling neemt Cathy me mee naar Balboa park, een stadspark in San Diego, waar veel grote gebouwen zijn neergezet voor de Panama-California Exposition van 1915. Hier zijn veel musea te vinden (en eekhoorns), maar ook veel mensen op een wat bewolkte zondag.

Maandag naar de universiteit: ik heb bericht terug van Eindhoven met wat informatie over mijn mogelijke afstudeerproject, het modeleren van de dissectie van de aorta. Dit onderwerp vinden ze op UCSD ook interessant, dus samen met David probeer ik af te tasten hoe een mogelijk stageproject over dit onderwerp eruit zou kunnen zien. Het blijkt dat ik nog genoeg niet weet de dissectie van de aorta en ook het programma dat ik zou moeten gaan gebruiken (FEniCS met UNICORN solver) ken ik niet. Dus me hier verder over inlezen staat op het programma van de rest van de week: hopelijk kan ik dan de volgende maandag met mijn professor afspreken om iets vast te leggen over waar ik precies aan ga werken. Omdat iedereen van mijn (kleine) vakgroep praktisch naar een conferentie in Canada is de rest van de week, besluit ik de rest van de week ook vooral in Del Mar te spenderen en mezelf de reistijd naar de uni te besparen. Woensdag daarentegen ben ik verplicht een campus tour te volgen, dus in de regen – waarschijnlijk de enige keer dat ik dat hier meemaak - wordt ik door Tom (op zijn weg naar het vliegveld) afgezet op de campus. De verplichte tour blijkt te bestaan uit drie presentaties (met aanknopingspunten naar organisaties die wat activiteiten voor internationale studenten organiseren). Omdat ik eigenlijk wel een tour over de campus had verwacht, besluit ik dat als excuus te gebruiken om twee meiden aan te spreken, waarvan ik tijdens de presentatie had begrepen dat ze net als ik Short-Term Scholars zijn. Dit resulteert in een kleine wandeling over de campus en een gezellige lunch met Anna (Duits) en Fabiana (Guatemala?).

De rest van de week leer ik Tom beter kennen, die dus terug is van het vliegtraining geven in North Dakota, en gebruik ik de hond als excuus om te wandelen en fotograferen. De week wordt op vrijdag afgesloten met heuse cocktails en de zoveelste mooie zonsondergang (ik geloof dat ik meer alcohol hier drink dan in Eindhoven, te beginnen met het standaard glas wit of rosé bij het diner). Zaterdag is mijn verhuisdag naar Pacific Beach in San Diego, evenals “Cinco de Mayo”, een zogenaamde Mexicaanse feestdag (die de Mexicanen niet vieren) en de Amerikanen als excuus gebruiken om veel tequila te drinken. Aangezien alles wat Mexicaans is (taco’s, margarita’s en nachos) een groot ding is in een stad zo dicht bij de grens als San Diego, worden er overal in de stad festiviteiten rondom “Cinco de Mayo” gehouden. Tom besluit dat een kleine detour geoorloofd is als je verhuist en rijdt via Mount Soledad naar Pacific Beach, zodat we kunnen genieten van het uitzicht over de stad en zee.

In Pacific Beach ontmoet ik mijn huisgenoot Denise (Zwitserse, in San Diego voor een cursus Engels) en later ook Diana (Zwitsers, in San Diego voor een cursus Engels). De combinatie Engelse cursus en Zwitsers blijkt een trend, want het gros van de andere mensen die ik die dag leer kennen voldoet aan die nogal niet unieke combinatie (oja, de variatie zit in het franstalig-Zwitsers en duitstalig-Zwisters). Mijn nieuwe plekje, een gedeelde kamer met Diana, blijkt een prima plekje dichtbij twee supermarkten en op 20 minuten lopen van het strand. Die middag ga ik met Fabiana (die ook in Pacific Beach woont) en haar huisgenoten (en flatgenoten) op pad naar San Diego Old Town. Daar is veel live muziek en dans, en na wat omzwervingen, zijn we op tijd genoeg in Pacific Beach terug om de zon onder te zien gaan.

Zondag is een wat luie dag, waarop ik een tweedehands mountainbike aanschaf waarmee ik wil proberen naar de universiteit te fietsen. Dit zou namelijk betekenen dat ik maar 45 minuten onderweg ben, in plaats van een uur met de bus. Enige moeilijkheid kan zitten in het feit dat de universiteit op een hoger gelegen plateau ligt en de Amerikanen op een andere manier gewend zijn aan fietsers dan ik, maar het plan staat om het maandag in ieder geval uit te proberen. Samen met Denise maak ik nog een flinke wandeling langs de boulevard om haar fiets op te halen, die ze had laten staan bij een vriend vanwege het vieren van cinco de mayo, en maak ik voor ons indiase curry van de superorganic ingrediënten van de Trader Joe’s.